sociale angst en werk

BLOG

Sociale angst en werk

Stap voor stap naar een succesvolle carrière

Sociale angst en werk gaan vaak moeizaam samen. Presteren op professioneel en sociaal vlak kan namelijk best een uitdaging zijn door alle vervelende situaties, gedachten en gevoelens die de extreme verlegenheid met zich meebrengt. Gelukkig kun je werken met een angststoornis en zijn er ontzettend veel mogelijkheden om jouw situatie te verbeteren. Dit begint bij bewustwording. Wat je begrijpt, kun je namelijk oplossen. Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel: wat is sociale angst. Hieronder lees je waarom sociale angst en werk een lastige situatie kan zijn en wat je eraan kunt doen. Kortom, heb je sociale angstklachten en wil je graag een succesvolle carrière? Lees dan snel verder!

Waarom sociale angst en werk moeizaam samen gaan

Is de verlegenheid zo sterk dat je bang bent voor gelegenheden waarbij je met andere mensen te maken hebt? En heb je hier last van tijdens werksituaties:

  • waarin je denkt te moeten presteren?
  • wanneer er iemand met je meekijkt?
  • tijdens sociale activiteiten met collega’s?
  • Dan ben je bang voor hoe jouw collega’s over jou denken. Breekt het zweet je bijvoorbeeld uit, zodra jij de kantine binnenstapt om te gaan lunchen? Dit is een goed voorbeeld van sociale angst op de werkvloer. Werken en sociale angst kan dan ook best een uitdaging zijn. Omdat je er tijdens veel verschillende momenten, gedurende de werkweek, mee geconfronteerd wordt.

    Sociale angst en werk kunnen samen door één door, maar… Meekomen met het team en/of werkzaamheden goed uitvoeren; het is allemaal al snel erg stressvol. Dat is ook niet zo gek als je twijfelt over alles wat je wilt doen of zeggen. Als het even kan dan stel je daarom taken of activiteiten liever uit of je gaat ze uit de weg. Dit maakt carrière maken met een sociale angststoornis niet bepaalt makkelijker. En zo kan het na verloop van tijd gebeuren dat je helemaal niet meer durft te werken.

    Sociale angst en werksituaties

    Werksituaties waarbij je last kunt hebben van sociale angst zijn:

  • naar een bedrijfsuitje, vrijdagmiddagborrel of feestje gaan
  • met verschillende mensen praten op een beurs
  • een presentatie of je mening geven
  • je grens aangeven wanneer iemand je vraagt een taak over te nemen, terwijl je er geen tijd voor hebt
  • evaluatiegesprek met de manager
  • telefoongesprekken
  • gezamenlijke lunchpauze of vergaderen
  • trainingen en rollenspellen
  • als een collega met je meekijkt naar je werk
  • loonsverhoging vragen aan jouw leidinggevende
  • solliciteren naar een hogere functie
  • nieuwe collega’s ontmoeten
  • Telkens weer de twijfels over jouw sociale en/of werkprestaties... Ze maken het een uitdaging om sociale angst en werk hand in hand laten gaan. Het kan namelijk goed functioneren en carrière maken in de weg staan.

    Sociale angstklachten op werk

    Op het werk herken je sociale angst aan zo een onzekerheid over je eigen prestaties, dat je erin wordt belemmerd bij het uitvoeren van je werkzaamheden en het onderhouden van contact met je collega’s. Het idee dat anderen je kunnen beoordelen; je krijgt er stressklachten van. Je voelt je daardoor ongemakkelijk, prikkelbaar en/of onrustig. Lichamelijk heb je er ook last van. Zo krijg je bijvoorbeeld een droge mond, word je rood of je krijgt rugklachten. Verder kun je sociale angst tijdens werk herkennen aan:

  • niet goed kunnen concentreren
  • taken uitstellen
  • niet weten wat je moet zeggen
  • bekeken voelen door collega’s
  • niet goed kunnen luisteren
  • een stijve lichaamshouding aannemen
  • als je mensen hoort lachen je afvragen of het om jou gaat
  • bij het uitvoeren van je taken twijfelen over jouw vaardigheden en kennis
  • geen presentaties willen geven
  • je mening, grenzen of ideeën niet uitspreken of onvoldoende assertief zijn
  • terugtrekken van gezamenlijke activiteiten
  • je politiek correct opstellen
  • zeer zacht spreken
  • overmatig nederig zijn
  • geen salarisverhoging vragen
  • het belang van je werk boven jezelf zetten
  • extra goed werk willen leveren
  • Kortom, beroepsmatig heb je er last van. Waardoor jij je liever terugtrekt op werk, zo min mogelijk spreekt, smoesjes verzint om onder werkzaamheden uit te komen, liever niet mee luncht en/of vergaderingen overslaat.

    Sociale angst en werk succes

    Hoe sociale angst voelt tijdens werk

    Waarom sociale angst en werk soms lastig samen gaan, komt voornamelijk door hoe het voelt. Iedereen met sociale angstklachten heeft hier in verschillende mate last van en in andere situaties. Hieronder vind je daarom twee scenario’s als voorbeelden van hoe werken met sociale angst voelt:

    Sociale angst en werk voorbeeld 01

    De “gezellige” momenten tijdens werk, zoals de lunch, bedrijfsuitjes en/of vrijdagmiddag borrels, zijn voor jou helemaal niet zo gezellig. Je kijkt er tegenop en slaat het liever over. Ga je er toch heen? Dan voel jij je ontzettend zenuwachtig en beroerd. Juist omdat je het goed wilt doen, praat je misschien heel snel of je valt helemaal stil. Met lood in je schoenen twijfel je over alles dat je wilt zeggen en je voelt je verstijft. Ondertussen voel jij je alsof alle ogen op jou gericht zijn en iedereen let op wat je doet. Een onbehagelijk gevoel, waardoor je liever je verstopt in de hoek van de kamer en met je telefoon bezig bent. Kortom, sociale angst en werk samen door één deur; het is niet altijd even makkelijk.

    Sociale angst en werk voorbeeld 02

    Het kan ook zijn dat je minder last hebt van de klachten op sociaal vlak, maar meer op het prestatie vlak. Heb je last van sociale angst? Dan ben je namelijk bang dat anderen je beoordelen. Tijdens de vergadering wil je graag laten zien wat je in huis hebt, door met de juiste argumenten te komen. Toch trek jij je terug en zeg je zo min mogelijk, omdat je niet wilt dat je onjuiste informatie deelt. Ook kijk je om je heen of je collega’s doorhebben dat jij je ongemakkelijk voelt.

    Je kop thee laat je liever staan, want je wilt niet dat jouw collega’s zien dat je trillende handen hebt. Er wordt gelachen en je vraagt je af: ”Zal het om mij gaan?” Doordat jij zo bezig bent met hoe je collega’s op je reageren, krijg je de gesprekken niet goed mee. Zodra jouw mening wordt gevraagd, weet je niet wat je moet zeggen. Er komen geen gedachten in je hoofd op. Vervolgens voel jij je alsof je werkelijk in gevaar bent, terwijl dit in praktijk niet zo is. Achteraf baal je, want je het jezelf vooraf voorgenomen jouw ideeën overtuigend over te brengen.

    Hoe krijg je een sociale fobie van werk

    Ondanks sociale angstklachten meestal veroorzaakt worden door een opstapeling van verschillende factoren vanuit het persoonlijke en werkleven, kan het ook zo zijn dat jouw huidige baan er een rol in speelt. Denk hierbij aan:

  • regelmatig verandering in werkzaamheden
  • een te hoge werkdruk
  • een vernederende situatie meemaken op de werkvloer
  • gepest worden door collega’s
  • nieuwe sociale rol krijgen (zoals een promotie)
  • veel veranderingen in het team
  • een veiligheidspersoon die voor jou lastige gesprekken en taken overneemt
  • onzekerheid over baangarantie
  • Daarnaast is het ook mogelijk dat hoe jijzelf met je baan omgaat invloed heeft op het ontstaan van jouw sociale angstklachten. Mensen met een sociale fobie hebben de neiging een stapje harder te lopen, dan van hun verwacht wordt , uit angst om een negatief oordeel te krijgen of zelfs hun baan te verliezen. Pas daarom op voor het stellen van te hoge eisen aan jezelf.

    werken en sociale angst

    Loopbaanverloop als de mening van anderen té zwaar is

    Het loopbaanverloop als je sociale angstklachten hebt is voor iedereen anders. Het ligt namelijk aan hoe erg je last heb van de onzekerheid over je sociale en werkprestaties. Wél is er bekend dat er een verhoogde kan is op:

  • studievertraging
  • studieuitval
  • geen werk hebben
  • leven van de bijstand
  • regelmatig wisselen van baan
  • een lagere productiviteit op werk
  • problemen op het werk
  • een lagere economische status
  • verkiezen van een baan dat weinig of geen contact vereist
  • verkiezen van thuiswerk banen
  • het afronden van studie na studie, omdat studeren veiliger voelt dan werken
  • het verkiezen van een baan onder je niveau
  • Ben je bang voor de mening van anderen op werk? Dan is het niet zo gek dat je op zoek gaat naar manieren om je zekerder te voelen van jezelf naar anderen toe. Om niet te falen komt het lopen op de tenen en perfectionisme veel voor. Je kunt bijvoorbeeld de behoefte voelen om harder te werken. Je gaat door totdat jij je zekerder voelt over je prestaties. Dat is ontzettend stressvol en uitputtend. Je doet het namelijk niet omdat je het leuk vindt, maar omdat je denkt dat het noodzakelijk is.

    Baan verkiezen onder je niveau

    Heb je sociale angstklachten? Dan ligt er ook een gevaar op de loer dat je een baan verkiest onder jouw niveau. Hoe komt dat zo? Je voelt je toch nét even zekerder binnen jouw functie als het minder veeleisend is, waardoor er een prestatiedruk van je af valt en je minder stress hebt. Eigenlijk betekent dit, tegelijkertijd, dat je ook sneller verveeld kunt voelen in jouw baan. Je hebt namelijk veel meer in je en je krijgt waarschijnlijk minder betaald, dat kan frustrerend zijn. Dus ondanks een minder veeleisende baan minder sociale angstklachten oplevert, ervaar je er andere nadelen van. Zonde, want er zijn zoveel mogelijkheden om je situatie te verbeteren, want écht je kunt sociale angst overwinnen!

    Doorwerken met angst

    Als je carrière wilt maken en extreem verlegen bent, dan staat jouw bescheidenheid je soms in de weg om de carrièrestappen te maken die je ambieert. Waar komt het door? Brutale mensen hebben vaak de halve wereld. Met overtuigingskracht creëer je namelijk kansen. Het gevolg van sociaal fobische klachten is dan ook dat je carrièrekansen kunt mislopen. Daarnaast heb je een verhoogde kans op burn-out en depressie als je doorwerkt met intense angstklachten. Om dit te voorkomen en je angst te verminderen zijn veel oplossingen beschikbaar. Welke? Dat lees je hieronder.

    Pas op voor burn-out en depressie

    Harder werken dan voor je functie noodzakelijk is en/of werken in een functie waarvoor je overgekwalificeerd bent, kan erg uitputtend zijn en soms zelfs burn-out of depressie als gevolg hebben. Het kost namelijk ontzettend veel energie om je angst te verbergen en je beter voor te doen dan jij je echt voelt. Je gaat namelijk continu over je eigen grenzen heen. De spanning kan je uiteindelijk te veel worden, omdat het zeer belastend is. Probeer daarom niet te lang door te lopen met jouw klachten. De regel is namelijk hoe langer je ermee doorloopt, des te lastiger het is om het te doorbreken. Hoe eerder je aan de slag gaat, hoe beter. Maar te laat is het nooit. Dus doe er je profijt mee.

    Wat helpt tegen sociale angst op de werkvloer?

    Wil je een salarisverhoging? Of kun je laten zien wat je in huis hebt door een presentatie op te pakken? Het gesprek aangaan met rode wangen, knikkende knieën en niet goed uit je woorden komen; het staat je dan soms in de weg. Maar dit betekent niet dat je het niet kan. Het is belangrijk om te weten, dat je alles kunt leren. Zo ook:

  • hoe je je gedraagt in het centrum van de aandacht
  • gespreksvaardigheden
  • overtuigend spreken
  • belemmerende overtuigingen ombuigen & overwinnen
  • grenzen leren aangeven (assertiviteit)
  • concentratie verbeteren met taakconcentratie oefeningen
  • omgaan met kritiek, feedback geven & ontvangen
  • in groepen spreken
  • presenteren
  • Ook kun je sociale angst oefeningen doen of kijk eens bij onze sociale angst tips.

    sociale angst en werken

    Extreem verlegen en een succesvolle carrière

    Ben je extreem verlegen en wil je een succesvolle carrière? Ga ervoor, want je kunt het! Werken en sociale angst hebben kan dan misschien een uitdaging zijn, maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is. Misschien voelt het wel zo. Maak in dat geval het onmogelijke mogelijk! Hoe? Leer jezelf technieken aan waarmee jij jouw angst verminderd. Hoe vaker je hiermee aan de slag gaat, hoe meer je hiermee vertrouwd wordt.

    Je hoeft niet meteen te beginnen met datgene waar je het meest bang voor bent. Maar je kunt wel alvast een volgende stap zetten naar wat je denkt je misschien wel zou kunnen met voldoende voorbereiding. Oefen daarmee en wacht in ieder geval niet tot je zo’n last hebt, dat je niet meer goed functioneert of zelfs niet meer durft te werken. Weet je niet waar je moet beginnen? Je mag altijd contact opnemen en je hulpvraag met ons bespreken.

    Leer vertrouwen op je kennis en vaardigheden en voel je ontspannen op je werk

    Ben jij je ervan bewust dat het een uitdaging voor je is om te werken met sociale angst? En wil jij succesvol met je carrière aan de slag? Zorg dan voor een goede balans tussen werk en tijd voor jezelf. Leer daarnaast ook te vertrouwen op je eigen talenten, vaardigheden en kennis. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Je kunt ook kiezen voor het complete stappenplan sociale angst overwinnen.

    sociale angst overwinnen

    DEEL DIT VERHAAL

    Gerelateerde artikelen

    wat is sociale angst blog
    Sociale angst tips
    Belemmerende overtuigingen blog