Sociale angst overwinnen - balans 2

BLOG

Belemmerende overtuigingen

ombuigen & overwinnen

De kracht van jouw gedachten

Heb je last van verlegenheid, onzekerheid in sociale situaties of sociale angst? Dan ben je bang dat anderen negatief over je denken of negatief op je reageren. Je weet dus niet zeker dat anderen echt negatief over je denken. Eigenlijk weet je wel dat je niet bang hoeft te zijn. Letterlijk in gevaar ben je namelijk niet. Toch voelt het zo en het houdt je soms tegen om te zeggen of te doen wat je eigenlijk graag wel zouden willen.... En dat heeft alles te maken met belemmerende overtuigingen. In dit artikel lees je hoe je deze kunt herkennen en nog belangrijker; je leert belemmerende overtuigingen ombuigen & overwinnen.

Wat zijn belemmerende overtuigingen?

Een overtuiging is een opvatting die je onbewust of bewust hebt over jezelf, situaties en andere mensen. Je gelooft hierin door een conclusie die je getrokken hebt uit een eerdere ervaring die je hebt meegemaakt. Je kunt ook overtuigingen hebben op basis van wat er in de toekomst kan gebeuren. Ook deze conclusie maak je door iets dat je eerder hebt gezien of gehoord.

Het lijkt alsof deze aangeleerde en sterke mening waar is, maar dat hoeft niet zo te zijn. Zo denken veel mensen bijvoorbeeld dat zij geen fouten mogen maken, niet goed genoeg zijn of altijd een goede indruk moeten maken.

Belemmerende & positieve overtuigingen

De denkbeelden waar je in gelooft kunnen zowel negatief als positief zijn. Negatieve opvattingen zijn kritisch naar jezelf en anderen. Deze meningen over jezelf blokkeren je om te doen en zeggen wat je wilt. Je gelooft er dusdanig in dat het je belemmert. Deze worden daarom belemmerende overtuigingen genoemd.

Positieve overtuigingen, daarentegen, helpen jou juist om jouw doelen te behalen en om je goed te voelen. Ze moedigen je aan tijdens uitdagende situaties, daarom worden deze ook wel helpende of stimulerende gedachten genoemd. Ze vergroten namelijk jouw zelfvertrouwen.

Hoe ontstaan overtuigingen?

Een overtuiging ontstaat door een ervaring die veel invloed op je heeft gehad. Vaak ontstaan ze al op jonge leeftijd. De positieve en negatieve reacties die je krijgt vormen jouw waarheid. Hieruit heb je namelijk bepaalde conclusies getrokken en dit zijn jouw overtuigingen. Geloof jij dat je niet goed genoeg bent? Dan kan dit idee ontstaan zijn door:

  • opvoeding
  • cultuur
  • rolmodellen
  • media
  • leefomgeving
  • trauma’s
  • Staat er vervolgens iets op de planning waarbij je denkt te moeten presteren? Dan kan het maar zo zijn, dat je denkt dat je het niet goed zal doen en faalangst ervaart. En hoe vaker je dit meemaakt, des te zekerder je hierover denkt. Toch hoeft dit niet altijd waar te zijn. Overtuigingen zijn namelijk geen feiten.

    Voorbeelden van belemmerende overtuigingen

    Hieronder vind je een lijst met voorbeelden van belemmerende overtuigingen:

  • Ik mag geen fouten maken
  • Iedereen moet mij aardig vinden
  • Mensen vinden me niet leuk, ze doen maar alsof of ze vertonen sociaal wenselijk gedrag
  • Ik ben niet goed genoeg
  • Ik ben geen prater
  • Ik ben zwak
  • Ik kan beter iemand anders aan het woord laten, want zij hebben er vast meer verstand van dan ik
  • Ik ben anders en ik hoor er niet bij
  • Ik ben niet intelligent genoeg
  • Ik moet een goede indruk maken
  • Ik praat te snel en te veel
  • Ik ben te stil
  • Misschien herken je wel een paar van de bovengenoemde belemmerende overtuigingen. Dan weet je ook hoe vervelend deze zijn. Zulke opvattingen zorgen er namelijk voor hoe jij je voelt. Denk je bijvoorbeeld dat je zwak bent? Dan ga jij je ook zwakker en meer onzeker voelen. Je kunt het een beetje zo zien: Hoe vaker je de gedachte hebt, hoe meer je erin gaat geloven.

    Overtuigingen zijn geen feiten sociale angst overwinnen

    Belemmerende overtuigingen bij sociale angst

    Bij elke situatie die je meemaakt, komen er gedachten in je op. Vaak zijn dit er veel verschillende tegelijkertijd en gaat het automatisch. Zodra je in een situatie komt waar je bang voor bent, dan trek je waarschijnlijk een negatieve conclusie over wat er gebeurt of mogelijk kan gebeuren. Veel voorkomende gedachten zijn WAT-ALS en ALS-DAN gedachten.

    Voorbeelden van WAT-ALS en ALS-DAN gedachten zijn:

  • Als mensen zien dat ik ik onzeker ben, dan vinden ze me zwak.
  • Als ik niet uit mijn woorden kom, dan vinden mensen me raar.
  • Als ik een verkeerd antwoord geef op een vraag, dan vinden anderen me dom
  • Wat als niemand mij een vraag stelt, dan vinden ze me saai.
  • Als ik mijn grens aangeef, dan vinden mensen mij niet aardig.
  • Als iedereen me aankijkt, dan breekt het zweet me namelijk uit.
  • Wat als ik iemand iemand een vraag stel en het komt niet goed uit, dan vinden ze mij vervelend.
  • Zulke negatieve gedachten zorgen ervoor dat je de situatie eng of ongemakkelijk vindt. Iedereen denkt anders. Zo zal iemand met positieve gedachten de situatie niet eng vinden. Deze worden namelijk niet gebaseerd op feiten, maar regelmatig op belemmerende overtuigingen! We verwarren daarmee feiten en overtuigingen.

    Jouw gedachten bepalen jouw gevoelens

    Eigenlijk is het niet de situatie die jou angstig, opgewekt, onrustig of vrolijk maakt. Nee, het is de manier waarop je over jezelf of de situatie denkt. Het voelt alsof deze ideeën kloppen, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Wél blokkeren ze je en weerhouden ze je ervan om je sociaal vrij te voelen. Je bent weer een hele belangrijke stap verder wanneer jij je daarvan bewust bent.

    Jouw gedachten bepalen jouw gevoelens, jouw gevoelens bepalen jouw gedrag en dat bepaalt wat je meemaakt. In het G-schema hieronder zie je, aan de hand van een voorbeeld, hoe dat werkt.

    Wat je gelooft, wordt jouw waarheid

    Wist je dat we de neiging hebben om nieuwe informatie zo te filteren dat het klopt met onze overtuigingen? Dit wordt confirmation bias genoemd. Eigenlijk betekent dit dat je bewijs zoekt voor je overtuiging, zodat jouw wereldbeeld wordt bevestigd. En dat je minder aandacht hebt voor informatie uit je omgeving die jouw opvattingen tegenspreken. Zo wordt wat jij gelooft, jouw waarheid.

    Misschien herken je het wel? Heb je bijvoorbeeld de belemmerende overtuiging dat je geen fouten mag maken? Zodra je iets niet goed doet, dan zal je meer letten op hoe negatief mensen op je reageren. Achteraf denk je: “Zie je wel!”. Terwijl wanneer jij gelooft dat je van fouten maken leert, dan zou je misschien niet zo letten op de negatieve reacties van anderen of valt de beoordeling gewoonweg minder zwaar. En daar zie je dan ook gelijk de kracht van helpende gedachten.

    Kwaliteit van gedachten sociale angst overwinnen

    Helpende gedachten moedigen je aan

    Helpende gedachten motiveren je om de dingen te doen en zeggen die je wilt en je daarbij goed te voelen. Hiermee kun je jouw belemmerende overtuigingen ombuigen. Het resultaat? Blokkades opheffen en vooruit komen in jouw leven. De helpende gedachten geven je namelijk een goed gevoel. Ze stimuleren je en je zult merken dat jou meer gaat lukken!

    Voorbeelden van helpende & stimulerende gedachten:

  • Ik ben goed genoeg
  • Ik ben moedig en ga voor wat ik wil en belangrijk vindt
  • Ik heb alle kwaliteiten, vaardigheden en talenten in mij om succesvol te zijn
  • Ik ben een krachtig persoon
  • Ik vind het spannend, maar ik heb alles in mij om vandaag tot een succes te maken
  • Ik ben goed zoals ik ben
  • Het maakt niet uit hoelang ik het over doe of hoeveel, ik kom er wel!
  • De kwaliteit van jouw gedachten bepaalt namelijk hoe gelukkig je bent! Kies daarom voor krachtige overtuigingen die je aanmoedigen in uitdagende situaties. In het G-schema hieronder zie je de kracht van helpende gedachten:

    Wat je aandacht geeft, groeit.

    Confirmation bias betekent letterlijk: “Ik geloof iets en ik vind overal voorbeelden dat bewijst dat deze overtuiging waar is en als ik iets hoor of zie dat mijn overtuiging tegenspreekt, dan hecht ik daar minder waarde aan of negeer ik het.”

    Wat je gelooft bepaalt jouw gedachten, dat bepaalt je gevoelens en vervolgens ga je op zoek naar voorbeelden die jouw overtuigingen bevestigen. Op die manier geef je meer aandacht aan bewijs dat jouw overtuigingen waar zijn. En wat je aandacht geeft, groeit. Hier ligt ook meteen de sleutel tot succes als je belemmerende overtuigingen wilt overwinnen. Geef daarom juist aandacht aan helpende gedachten.

    Belemmerende overtuigingen ombuigen

    Nu dat je weet dat je de wereld filtert op informatie die onze belemmerende gedachte bevestigen, dan kun je deze kennis ook in jouw voordeel gebruiken. Door juist het tegenovergestelde te doen. Probeert te letten op informatie die jouw belemmerende gedachten tegenspreken.

  • Wat zijn jouw belemmerende gedachten?
  • Vervolgens ga je belemmerende overtuigingen ombuigen naar helpende gedachten.
  • Waaruit kan blijken dat jouw helpende gedachte waar is?
  • Kijk om je heen naar bewijzen waaruit blijkt dat jou helpende gedachte klopt.
  • Waar je jouw aandacht op richt, daar krijg je simpelweg meer van. En misschien kom je er wel achter dat je minder onder een vergrootglas lag dan je in eerste instantie dacht. En ga je ervaren dat mensen niet zo bezig zijn met jou beoordelen. Daarnaast zal het je leven drastisch veranderen, omdat je de kracht van helpende gedachten gaat ervaren. Door anders te denken, krijg je andere resultaten. Zo vergroot jij jouw zelfvertrouwen.

    Tip

    De helpende gedachten hoeven niet het tegenovergestelde te zijn van jouw negatieve gedachten. Het mag ook genuanceerder zijn, zodat het voor jou dichterbij de werkelijkheid ligt en het makkelijker is om erin te gaan geloven.

    Heb jij bijvoorbeeld de overtuiging dat je niets aan kunt, omdat je te angstig bent. Dan hoef je als helpende gedachte niet tegen jezelf te zeggen dat je geen angst voelt en alles aankunt. Denk in plaats daarvan: "Ik vind het spannend. Toch probeer ik het, misschien kan ik het namelijk wel." En kijk vervolgens naar de bewijzen waaruit blijkt dat je het wel kunt!

    Helpende gedachten sociale angst overwinnen

    Belemmerende gedachten ombuigen & overwinnen

    Een belemmerende overtuiging is een negatieve conclusie over wat er gebeurt of mogelijk kan gebeuren. Dit baseer je op ervaringen uit het verleden en zijn geen feiten.

    Gedachten, gevoelens en gedrag hangen met elkaar samen. Hoe je denkt bepaalt hoe jij je voelt, dat bepaalt wat je gaat doen en dit heeft weer invloed op wat je meemaakt. Hoewel sommige automatische gedachten kloppen, zijn er veel gedachten die helemaal niet waar zijn. Daarom is het zeer belangrijk om denkfouten oftewel belemmerende overtuigingen bij jezelf te onderzoeken. Je handelt er namelijk wel naar.

    Kijk daarom eens naar de voorbeelden van belemmerende overtuigingen in dit artikel. Welke herken jij bij jezelf? Ga ermee aan de slag! Belemmerende overtuigingen kun je namelijk ombuigen naar helpende gedachten. Hierdoor moedig jij jezelf aan en voel jij je sterker.

    Schrijf voor jezelf gedachten op die jou juist kunnen ondersteunen de doelen te behalen die voor jou belangrijk zijn. En verzamel vervolgens bewijs dat jouw helpende gedachten bevestigt.

    Belemmerende overtuigingen overwinnen?

    Download het gratis werkboek!

    Belemmerende overtuigingen zijn aangeleerd en wat je aangeleerd hebt, kun je ook weer afleren! Wil je in 6 simpele stappen belemmerende overtuigingen overwinnen met bewezen effectieve oefeningen? Het werkboek zit vol krachtige technieken die je gemakkelijk toepast in jouw dagelijks leven. Stap voor stap leer je:

  • Belemmerende overtuigingen opsporen
  • Belemmerende overtuigingen ombuigen
  • Belemmerende overtuigingen overwinnen
  • Helpende gedachten toepassen in jouw dagelijks leven
  • Ben jij er klaar voor om de kracht van jouw gedachten te ervaren?

    Ja, ik wil gratis sociale angst oefeningen

    DEEL DIT VERHAAL

    Gerelateerde artikelen

    wat is sociale angst blog
    Sociale angst tips
    sociale angst en werk blog